Ägg och D3-vitamin!

Fritt översatt från Dr Al Sears, 24 januari 2022

För femtio år sedan övertygade American Heart Association (AHA) miljontals människor att dumpa näringsrika livsmedel som ägg till förmån för fettsnåla kolhydrater. Sedan dess har hjärtkärlsjukdomar stigit till att bli den främsta dödsorsaken i världen.

Naturligtvis fortsätter mainstreammedicin och AHA att skylla denna dramatiska ökning på högt kolesterol. Men som en vanlig läsare vet du att kolesterol inte orsakar hjärtsjukdomar.

Och en ny studie från Harvard bekräftade ännu en gång, inte ägg heller…

  1. Faktum är att ägg är så hälsosamma att jag kallar dem ”naturens perfekta vitaminpiller”. De har alla vitamin du behöver för god hälsa – inklusive B-vitaminer, C, A, E och K. Men ägg är också en av de bästa naturliga källorna till D-vitamin du kan äta. Enligt en australiensisk metaanalys som gjordes 2019 ger två ägg om dagen 82% av en vuxens rekommenderade dagliga D-vitaminintag.
  2. Och en annan ny studie upptäckte D-vitamin är avgörande för att minska risken för hjärtsjukdomar. I denna studie fann forskare från University of South Australia genetiska bevis för den roll D-vitaminbrist spelar för att orsaka hjärtsjukdomar.

Forskarna grävde i en enorm mängd data från nästan 300 000 deltagare. De visade att personer med D-vitaminbrist är mer benägna att drabbas av hjärtsjukdomar och högre blodtryck än personer med normala nivåer av D-vitamin.

För deltagare med de lägsta koncentrationerna av D-vitamin var risken för hjärtsjukdom mer än dubbelt så stor som för dem med högre D-vitaminnivåer.

Denna studie stöder tidigare forskning som utförts på mer än 27 000 patienter vid Intermountain Medical Center i Salt Lake City. Denna studie fann att personer med de lägsta D-vitaminnivåerna var 43% mer benägna att utveckla kranskärlssjukdom än de med normala nivåer.

  • D-vitamin är också känt för att minska risken för typ 1- och typ 2-diabetes, och det hjälper till att förhindra autoimmuna sjukdomar som multipel skleros och reumatoid artrit.

Och det är inte allt. En ny studie visar att D-vitamin binder direkt till ditt DNA och utlöser en gen som stoppar inflammation. Som du säkert vet ligger inflammation bakom alla kroniska sjukdomar vi ser idag.

Jag har testat D-vitaminnivåerna hos mina patienter i årtionden. Nu medger forskare äntligen att D-vitamin bör mätas för att bedöma en persons hjärtsjukdomsrisk.

  • Be din läkare om ett enkelt blodprov. Öka D-vitamin för att skydda hjärthälsan.

Här är vad jag rekommenderar att du gör för att öka ditt dagliga intag av D-vitamin och skydda ditt hjärta – och din hälsa:

Få lite sol: Du vet förmodligen vid det här laget att när solsken träffar din hud producerar det D-vitamin. För att få mest D-vitamin på minsta tid rekommenderar jag att du går ut mellan klockan 10 till 14. Det är då solen är som högst och dess strålar är starkast så att du kan få lite bra exponering under en kort tid. Att spendera så lite som 10 minuter i middagssolen kan ge dig 10 000 IE vitamin D (förutsatt att solvinkeln är minst 45 grader).

Men att gå ut i solskenet hjälper till att skydda ditt hjärta på ett annat sätt… När solen träffar din hud släpper din kropp salpetersyra. Denna förening sänker blodtrycket. Och naturligtvis, ju friskare ditt blodtryck, desto lägre är risken för hjärt-kärlsjukdom.

Ät rätt mat:

Fet fisk, som lax, sill, sardiner och tonfisk, är rika källor till D-vitamin. Du kan också använda torskleverolja när du lagar mat för en extra punch. Andra bra källor är soltorkade svampar och gräsmatad nötköttlever.

Och glöm inte att äta ett par ägg om dagen. Men välj betesuppfödda ägg. Jämfört med konventionellt uppfödda kycklingar har ägg från frigående kycklingar fyra gånger mer D-vitamin i sig.

Komplettera med rätt typ av D-vitamin:

Med tanke på hur vanlig D-vitaminbrist är, komplettera är viktigt för de flesta. Välj ett vitamin D3 tillägg som kallas cholecalciferol, som är identiskt med vitamin D3 som din kropp producerar. Var noga med att undvika den syntetiska, mindre potenta och mindre absorberbara vitamin D2-formen du hittar i många multivitaminer. Få mellan 5 000 till 10 000 IU per dag. Jag rekommenderar att du tar D-vitamin med magnesium och vitamin K2. Båda dessa aktiverar D3 och ökar dess absorption.

Al Sears, MD

DS Mät din D-vitaminnivå genom ett blodprov minst en gång per år. Den skall ligga över 125 nmol/L. Då får du även ett bra skydd mot Covid-19. PS

14 reaktioner på ”Ägg och D3-vitamin!”

  1. Kan berätta att jag har liknande erfarenhet av vården. Jag har varit pensionär några år, tack o lov frisk som det verkar. Frågade om det kanske kunde vara bra att göra en hälsokontroll IFALL något skulle peka fel…… Men inte. Antagligen sköter vi våra bilar bättre än “vården” sköter folkhälsan.
    Enligt en läkare inom “funktionsmedicin”, så lägger vi i Sverige bara 3% av budgeten på förebyggande “vård”. Dessutom går mer än 50% av budgeten till sjuklighet som är livsstilsrelaterad. Och, ansvariga myndigheter och politiker är ointresserade….
    För er som ännu inte gjort det, läs Lars Berns Den Metabola Pandemin. Jo jag tyckte att jag hade hyfsad insikt men efter att ha läst den så ser jag mönstret så mycket klarare. Dagens jordbruk är förödande på sikt. Vi behöver “regenerativt jordbruk” för att kunna producera hälsosam mat. Där ingår animalier, vegetabilier och begränsat med kolhydrater, i en sund proportion. Gigantiska monokulturer utarmar jordbruksmarken och skadar vår hälsa.

  2. I SVT:s kontinuerliga rapportering om coronan, kan man idag läsa följande:

    “Enligt Folkhälsomyndighetens statistik minskar behovet av intensivvård bland personer som är ovaccinerade mot covid-19, skriver Dagens Nyheter.

    Det kan bero på att omikronvarianten av coronaviruset ger en mildare sjukdom än andra varianter, menar flera experter som tidningen har pratat med.

    – Det beror sannolikt på det, allt stämmer väldigt bra överens med den hypotesen. Ändringen i kurvan stämmer väldigt väl överens med omikrons intåg, säger Magnus Gisslén, överläkare och professor i infektionssjukdomar”

    En titt på intensivsiffrorna på SVT visade samtidigt att antalet faktiskt stigit med 6 personer senaste veckan. Om de ovaccinerade går nedåt, vilken av alla två grupper kan det då vara som stiger? De vaccinerade förstås. Beror det på att sprutan har negativ effekt? Det skulle den teoretiskt kunna ha för omikron, men jag tror svaret är mycket enklare än så. Risken för intensivvård pga omikron är så pytteliten för båda grupper. Vi ser att dödstalen MED covid stigit senaste veckorna. Många som avlider hamnar först på intensiven även i vanliga fall. Så eftersom en klar majoritet av svenskar, särskilt äldre, är vaccinerade, så hamnar ett större antal vaccinerade på intensiven av alla möjliga orsaker – och råkar sekundärt ha Covid. Eftersom de räknar MED och inte AV, så blir det konstiga siffror som blir ganska intetsägande.

    Men tänk så här. Vi antager att det enda symtomet på omikron var en liten obetydlig finne i pannan. Just nu räknar de med att 5% av befolkningen får omikron varje vecka. Hur många brukade gå bort varje vecka i januari ett normalt år före 2020? Jag har inte siffran. Men om 5% av alla som avlidit senaste veckan hade haft denna omikron-finne i pannan, så tror jag vi kommer rätt nära det antalet avlidna som de visar i staplarna. Alltså, nästan inga dör av omikron. De som dör som en direkt orsak av omikron är så sköra att vilken vanlig höstförkylning som helst hade blivit sista versen för dessa personer – må de vila i frid.

    Boostersprutor och covidpass, saknar helt relevans nu. Det borde även dessas påivrare inse snart. Inte ens de vaga skruvade argumenten fungerar längre för dem.

  3. Solveig Hultgren

    Fritt översatt var det verkligen. Kycklingar lägger inga ägg 😂 Två ägg om dagen hm jag älskar ägg men jag har varit tvungen att få gallblåsan bortopererad och efter det tål jag inte för mycket ägg under för lång period tyvärr.

  4. Jan-Ove Freidlitz

    Ja ägg och D3 vitamin är mycket bra. Bättre än de ca 50 miljoner doser ca som regeringen beställt, som förmodligen kommer att beställas varje år framöver. Vad mycket skattepengar som slänges bort, ca 15 miljarder årligen. Kan vi inte använda det vettigare?

  5. C-vitamin i ägg? Nej, kycklingar tarvar icke den vitaminen. Ity dricker man apelsinjuice till pannkakor 🙂

  6. Inger Gustavsson

    Är det någon skillnad vad beträffar D3- vitamin från ägg om äggen är kokta ,stekta eller råa?

  7. Jag har tatt D3 vitamin 5000Ie i 2 år nå og sjekket opp mitt värde. Legen mente jeg måtte dra ned på inntaket da han mente det var for höyt. Jag hadde 193nmol/l. Grensen dom opperer med er från 50-150nmol/l

    1. Som Lars skriver, så är det en bra nivå. Men viktigt att du äter K2-vitamin också. Utan K2 kan den nivån vara skadlig, och det är väl den skillnaden din läkare nog inte är införstådd i. Istället för att påstå att det var en för hög nivå skulle han ha frågat om du tog K2.

  8. Glad att Du tar upp vad Al Sears skriver. Har följt honom i många år och lärt mig mycket.

  9. Hälsovården kallade mig brevledes plötsligt till ett besök hos en för mig ny AT läkare.
    De ville “se” mig där för att (överhuvudtaget ?! ) vilja / kunna skiva ut de recept de var ansvariga för.
    – Kälkrampsrelaterat/ hjärtat.
    Jag fick kontakt med läkaren och bestämde en tid. Samtidigt då inför den obligatoriska blodprovstagningen undrade jag om de kunde testa mitt D-vitamin-värde.
    Vis av Lars Berns råd och kunskapsförmedling förväntade jag mig ett NEJ att kolla D-vitaminhalten.
    Och javisst, det blev ett bestämt – N E J !!!

Kommentarer är stängda.