Det är skillnad på fröolja och fröolja

Igår skrev jag en krönika om de fröoljor som det senaste halvseklet blivit ett nytt och allt vanligare inslag i vår kost och industrimaten. Samtidigt har sjukligheten i metabola ämnesomsättningssjukdomar fullständigt exploderat i pandemisk skala. Krönikan handlade om vad som händer med olika vanliga oljor när de används i vår matlagning och vilken betydelse det kan ha haft för den metabola pandemin. Jag skall senare återkomma med andra aspekter på fröoljorna, men tänkte idag redogöra för ny mycket intressant forskning rörande oljan från sesamfrön. Sesamfrön och sesamolja har funnits i människors kost i flera tusen år. Precis som de övriga fröoljorna är sesamolja mycket känslig för upphettning, varför den enbart skall användas kall.

I en studie som nyligen publicerades i Nature’s  Scientific Reports, har kardiologen Sampath Parthasarathy som forskar vid University of Central Floridas College of Medicine, visat på utomordentligt intressanta resultat. Han har behandlat möss med sesamolja och sesamoljeeextrakt. De möss som behandlats med sesamolja, och senare utsattes för en fetthaltig diet utvecklade signifikant mindre plaque i blodkärlen jämfört med en kontrollgrupp som inte fick någon behandling.

Parthasarathy konstaterar att detta är en viktig upptäckt eftersom skolmedicinens nuvarande behandlingar mot ateroskleros sker med statiner som fokuserar på att sänka kolesterol och inte riktar sig mot inflammation i blodkärlen som sesamoljan gör.

Sesamolja anses ha naturliga antibakteriella, antivirala och antioxidativa egenskaper. Den är också en rik källa till fleromättade fettsyror och enkelomättade fetter som kan hjälpa till att hålla celler och artärer hälsosamma. I en tidigare studie fann Parthasarathy att möss behandlade med sesamolja hade 60 till 80 procent mindre sannolikhet att utveckla hjärtsjukdom, eftersom egenskaperna i sesamolja minskade både kolesterol och kronisk inflammation. Dessa anses vara de två ledande orsakerna till ateroskleros. Man kan även förmoda att de antiinflammatoriska egenskaperna hos sesamoljan även minskar cancerrisken.

Forskarna har identifierat flera ämnen i sesamolja som kan ha antiinflammatoriska egenskaper. De har utvecklat en unik metod för att separera dessa fettfria komponenter, vilket ger ett vattenlösligt extrakt av sesamolja, som kan tillsättas till vanliga drycker. Den aktuella studien syftade till att testa om de vattenlösliga komponenterna i oljan skulle ha samma effekter för att hämma ateroskleros som själva oljan.

I studien delade forskarna in mössen i tre grupper. I 30 dagar fick en grupp dagliga doser vanlig sesamolja, medan en andra grupp fick det vattenlösliga extraktet och en tredje kontrollgrupp inte fick någon behandling alls. Efter de första 30 dagarna placerades alla tre grupperna av möss på fettdieter i ytterligare 30 dagar. I slutet av studien visade testen att kontrollgruppen utvecklade ateroskleros, medan varken den sesamoljebehandlade gruppen eller den extratbehandlade gruppen gjorde det.

Forskarna fann att en månads förbehandling med sesamolja eller det vattenhaltiga extraktet förhindrat den efterföljande utvecklingen av ateroskleros med 55 till 60 procent. Parthasarathy konstaterar att det här är första gången en näringsprodukt har visat sig minska eller förhindra framtida utveckling av ateroskleros. Mössen behandlade med antingen sesamolja eller det vattenlösliga extraktet hade också båda minskad inflammation. Däremot visade bara möss som fått sesamolja även sänkta kolesterolnivåer. Eftersom oljegruppen och extraktgruppen fick lika bra resultat kan man således konstatera att kolesterolnivån har en liten betydelse för utveckling av ateroskleros, något som en rad andra studier redan visat.

Med tanke på att båda grupperna var skyddade mot ateroskleros, tyder studien på att inflammation är en långt viktigare orsak till ateroskleros än kolesterol. Parthasarathy påpekar behovet av fler studier rörande rollen av inflammation vid ateroskleros, där skolmedicinen med Big Pharma i spetsen hittills mest fokuserat på att sänka kolesterolet. Pathasarathy framhåller att detta är en viktig upptäckt eftersom nuvarande medicinbehandlingar mot ateroskleros, som statiner, fokuserar på att sänka kolesterol och inte riktar in sig mot inflammation.

Resultatet av denna studie är utomordentligt intressant mot bakgrund av att kolesterolsänkande statiner (som jag skrivit om tidigare) i stor utsträckning orsakar synnerligen obehagliga och sannolikt mycket allvarliga biverkningar såsom t.ex. leverskador och ALS. Det förefaller alltså finnas långt bättre prevention mot ateroskleros som därtill inte har några biverkningar, om nu denna djurstudie kan överföras till människa.

Parthasarathy föreslår att sesamoljan införlivas i vår kost genom att lägga till en matsked till soppa, såser eller smoothies eller använda den som salladsdressing vilket jag själv gör sedan några månader tillbaka. Detta är ingen uppoffring eftersom sesamoljan med sin nötiga smak smakar väldigt gott. Man skall givetvis som alltid använda ekologisk oraffinerad kallpressad sesamolja, eftersom den bibehåller de flesta av de viktiga komponenterna.

Lars Bern

 

PS. Bli medlem i Riksföreningen för Metabol Hälsa för att stödja arbetet för en mer metabolt frisk befolkning. Och köp boken om Den Metabola Pandemin som du nu som medlem får till självkostnadspris. DS

9 reaktioner på ”Det är skillnad på fröolja och fröolja”

    1. Sannolikt är det kokosolja men den majonnäsen stelnar i kylskåpet. Man kan även använda olivolja men den majonnäsen blir väldigt skarp i smaken. Sannolikt är smör det lämpligaste ur nytto och smaksynpunkt.

      1. Lilli-Anne ström

        Har gjort majonäs på kokosolja! Tillsatt bl. a. tamari citronsaft salt cayenne o vitlök! Visst blir den hård i kylskåp men man kanske kan ställa den på ngt varmare plats innan servering tex ovanför kylskåpet! Eller använd den som pålägg istället för smör! Såå gott!

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.